Bangkok

Poznávání Thajska a vůbec výlet do Asie začíná v Bangkoku. Odlet z Prahy 10.10. ráno a přílet 11.10. ráno s přestupem v Kijevě (časový posun 5 hodin let ještě pocitově prodloužil).
První pohled do ulic
První dojem na letišti bylo vlhko a teplo :-)
Už v letadle dostane každý k vyplnění kartu, kde vypíše jméno, příjmení, adresu, adresu kde bude ubytovaný a datum s číslem letu kterým odlétá. Jde jim o vyplněnost kolonek, nikdo nekontroluje, jestli to tak je (nebo to alespoň nevypadalo).
Z letiště se dá pohodlně dostat do města. Je tam spousta taxiků, ale i metro (něco mezi metrem a vlakem :-) ) Cesta do centra vyjde na 45 Bathů. Po vystoupení z metra se jeden zarazí a chvíli kouká, jak to tam vlastně vypadá. Jednou věcí je ježdění vlevo, pak jejich způsob vedení elektřiny a všudypřítomné troubení se skůtry přejíždějícími z pruhu do pruhu, v jednosměrkách po chodníku a podobné srandy.
V dnešní době chytrých telefonů je skoro jasná volba pořízení si místní SIM karty. Obzvlášť po obdržení sms od českého operátora, že Vás vítá v Thajsku a mj. spojovací poplatek je 79 Kč a 300 Kč/MB internetu. Prvotní náklad na pořízení byl 350 Bathů s neomezeným internetem na týden plus nějaký kredit, po týdnu je možné denně volit balíčky, podle toho jak kdo upotřebí (5 bathů neomezeně Fb, 9 bathů Fb plus 100MB ostatní net,...)
1 Bath / THB je cca 0,65 CZK
Po Bangkoku jsme většinou chodili pěšky, ale jakmile je člověk běloch = turista. Tak taxiky zastavují automaticky a nabízejí služby. Ještě vtipnější je to s TukTuky. Ti jsou schopni se otočit v kžižovatce, jen co Vás zmerčí. Majitel hostelu nás druhý den varoval, že čím úslužnější Thajec, tím víc podezřívaví bychom měli být.
První den jsme si odbyli evropské turistické vystupování. Myslím tím to, že jsme za jídlo k večeři dali každý cca 150 bathů, ale pak jeden zjistí, že byl ve špatné čtvrti a za 150 bathů se jinde najíme oba včetně čerstvého ovocného drinku a povětšinou i za méně. Druhá podobná turistická "nachytávka" byla od TukTukáře, nejspíš nám koukal čerstvý příjezd z očí... Po ubytování v hostelu a šlofíku, jsme se šli projít. Chvíli jsme se posadili v parku před palácem, který byl už tou dobou zavřený a už u nás byl. Že prý nás sveze se podívat na nejvyššího budhu v Bakgkoku za 20 bathů. Jelikož jsme TukTukem ještě nejeli, povědomí o reálných cenách jsme neměli. Nastoupili jsme a dojeli k Budhovi. První památka podobného typu, takže super! TukTukář, když nás vysazoval, povídal, že na nás počká a ještě nás sveze na Market. Po deseti minutách prohlížení (ono tam toho zas tolik

k vidění nebylo) jsme se vrátili na parkoviště. Odchytil nás tam Thajec, že se moc omlouvá, ale náš    řidič si jen odskočil, ať se posadíme a chvilinku počkáme. Posadil se tam s námi a začal s tím, že je učitel v místní jazykové škole. Pověděl nám, že několik let zpět byla v Bangkoku demonstrace, že tu bylo 400 000 demonstrantů (možná  4 mil. už si přesně nepamatuju). Lidi spali na ulicích, ale    že se žije v Bangkoku líp. Vypadla z něj i hororová historka o turistech, kteří se rozhodli spát na pláži a tam je přepadli, okradli a snad i zabili. Tím se volně dostal k tomu, že se synem provozuje Thajsou kancelář, specializující se na turisty, aby byli spokojení a nic se jim nestalo. Že vůbec nejsou jako ostatní kanceláře, které chtějí turisty obrat o co nejvíc peněz. Tím že jsou Thajci, tak mají kontakty a proto dokáží vše zařídit výhodně a tak podporují turismus a ekonomiku Thajska. Několikrát nám zopakoval název společnosti tj. ARC a ať se podíváme na net. To jsme mu odkývali a mezi tím se vrátil náš odvoz. Pokračovali jsme v jízdě. Automatiky jsme mysleli že nás vezme na domluvené místo... omyl. Zastavili jsme před onou zmiňovanou kanceláří. Zvláštní pan učitel, co? :-) Prý abychom si vzali alespoň vizitku. Nu což... jelikož jsme žádný plán pro další cestování neměli, tak proč nenajít inspiraci. Uvnitř jsme byli posazeni k paní, která vytahla tužku a papír a začla nám docela pěkně rozplánovávat jak by to mohlo vypadat. Podle jejích propočtů bychom za cestování od 12.10. do 3.11. zaplatili cca 19000 Kč/os (veškeré ubytování a cesty). Navštívili bychom asi 4 ostrovy a další zajímavá místa. Dokonce se jí chvilku dařilo nás viklat... přeci jen je to bez zařizování a přemýšlení co dál. Ale nebylo by možné nikde zastavit, zdržet se déle. Klasická  nalajnovaná poznávací dovolená a do toho se nám nechtělo. Nicméně jsme si chtěli vzít čas na rozmyšlenou a případně se vrátit druhý den. Díky tomu jsme se dozvěděli, že se jedná o akční možnost a zítra je to o 17% dražší. Nedali jsme se, odolali a odešli. Venku jsme chtěli TukTukáři zaplatit a dál už nepokračovat... bylo nám jasno. Pak se nám ho zželelo, prý že když nás vezme k tomu Marketu a uvidí to tam provozovatel, tak že dostane 10 litrů zdarma na natankování. Podle mapy to bylo kousek,tak jsme tedy jeli. Ona i ta jízda byla zážitek, otáčení v křižovatce, předjíždění aut a pod.) Dovezl nás před místo, kterému říkal Market. Představte si napulírovaný obchod s oblečením v Pařížské. Přesně tak to vypadalo. To už rozhodně ne! Dovnitř jsme nevlezli. Zkoušel na nás i to, že stačí si tam dojít na toaletu a podobný věci. Dostal 200 bathů, vylezli jsme a šli pryč.

Doprava

1. Pěšky - dojdete skoro všude a ještě při tom je pořád na co koukat. Rozlohou je Bangkok obrovské město, ale stejně se jako turista každý pohybuje hlavně v "centru", čímž myslím plus mínus 5 km.
  2. TukTukem - jsou všude. Určitě je to zážitek. Taková drožka na plyn :-)
  3. Taxi - praktickou zkušenost nemám, ale lišit se to asi v ničem nebude od klasického taxi všude jinde
  4. Taxi skůtr - tak po různu postávají skůtry s thajci kolem, kterří mají oranžové vesty s nápisy (v thajštině, samořejmě). S těmi je možno se taky svézt, co jsme vypozorovali, tak zákazník za řidičem sedí bokem. Zase praktickou zkušenost chybí
  5. Loď - Bangkok je protkaný kanály a jezdí tam lodě. Není uplně jasný jízdní řád. Na Kanál jsme se nevydali, ale na řece vládne systém vlaječek. Jezdí tam bezvlaječková, oranžová,modrá. a další si nevybavím. Bez vlaječky největší courák za 10 THB, oranžová s hodně zastávkama za 12 THB a modrá staví ještě méně za 14 THB

Wat Pho

Místo, které podle mého stojí na předních příčkách co do nutnosti shlédnutí v Bangkoku. Není třeba se nijak
speciálně oblékat pro vstup.
Vstoupili jsme dovnitř z opačné strany než většina návštěvníků. Doporučuju, tím se člověk vyhne

zbytečné frontě. Vstupenka zahrnuje i lahvičku vody zdarma, což je příjemná pozornost. Za vstup do prostor chtějí 100 Bathů. My jsme tam pobyli tak tři hodiny, ale pořád jsme určitě neviděli vše!

Už když se člověk blíží, je přes vysokou bílou zeď vidět spousta stříšek. První dojem po vstupu, vše se blýská a je barevné v kombinaci s převládající bílou. Působí to zároveň hodně barevně, ale decetně. Je tam spousta Budhů v různých pozicích a velikostech. Jsou zlatí, černí i smaragdoví. U každého Budhy je vybudovaná svatyně. Takže pokud se chce člověk jít podívat, tak je to každou chvíli zouvačka.

Obrovský ležící Budha je bezesporu největší atrakcí se svou délkou 46 m a výškou 15m. Moc se ani nedá vyfotit :-) Za zády, za polštářkem ukrývá balíček, hmm copak to asi má :-)

Wat Saket

Je to v podstatě chrám, který je postavený na vrcholu uměle vytvořeného kopce skoro v centru Bangkoku. Nevšimli jsme si ho a i tak byl z vrcholu krásný výhled.
Cestu jsme hledali a kličkovali někomu snad přes dvorek. Cedule tam ukazovala. Místní jsou zvyklí, protože nás zanavigovali.
Vsupné je jen pro cizince a to 20 Bathů, takže skoro nic jen všimné.
Překvapením bylo absolutní zvukové odstínění od města. Jako když vejdete do zahrady, všude zeleň. Nahoru je to 344 schodů a prochází se kolem vodopádů a sošek. Když jsem viděla tu co vidíte vy na obrázku, tak první myšlenkou byla asociace na Avatara. Do teď se toho pocitu nemůžu zbavit.
Cestou jsou zvony a zvonky různých velikostí. Kolem procházejí mniši a nahoře klasická zouvačka a modlitební místa. Všechno vyvedeno v kombinaci bílé se zlatou.

China Town

Přechod z Thajské kultury na Čínskou není až tak dramatický, ale pozná se.
Je to rozhlohou opravdu menší město ve městě. Povedlo se nám tam přijít zrovna v období slavností. Všude spousta stánků s jídlem. Hodně lidí, ale nikdo do nikoho nestrká a neomezuje osobní prostor.
V plném proudu byla příprava průvodu, který vedl mnich na korbě Toyoty a žehnal kolemdoucím lidem a vypadalo to že i obchůdkům. Za ním pak šel průvod masek a v plém proudu byla i příprava draka. Na podívanou jsme zkoušeli čekat, ale nebylo znát kdy se to dá celé do pohybu, tak jsme po půl hodince čekání vzdali.

Grand Palace

Královský palác je rozhodně jedno z nejrozlehlejších míst v Bangkoku.
Logická věc, jelikož je královská rodina rozhodně nejvíc považovanou rodinou v Thajsku. Před každou státní organizací a nebo jen tak uprostřed chodníku potkáte zvěčněnou podobiznu ve zlatém rámu.
Obešli jsme většinu zdi paláce. Dovnitř jsme se nedostali. Překážkou bylo naše oblečení. Nutnost dlouhé sukně nebo kalhot (3/4 nestačí) a dlouhý rukáv. Vhodné oblečení je možné si vypůjčit za poplatek (tuším 200 Bathů) a za vstup je to dalších 500.
Podívali jsme se tedy alespoň na nádvoří. Stavby vypadají stejně jako ve Wat Pho. Dál přispělo k rozhodnutí nenavštívit vnitřní prostory paláce to, že všude bylo neskutečné množství turistů, školních výprav, zájezdů penzistů... nával. Před palácem jsme se setkali s pánem, který nám tvrdil, že palác za chvíli zavírá a nemá cenu tam už chodit. Tentokrát jsme byli na podobné lidi upozorněni, už jsme se nachytat nedali.

Science Museum

Muzeum je mimo Bangkok, ale když je čas určitě je to fajn změna oproti chrámům a přírodním památkám. Na internetu byla popsaná cesta od Victoriina monumentu za 120 THB tam a zpět. Na informacích jsme se tam tedy ptali na tenhle spoj a slečna nás poslala na autobus a v Thajštině napsala jméno zastávky. Byl to klasický linkový autobus č. 538 a jeli jsme dvě hodiny za 25 THB. Vysadil nás cca 5 km od muzea. Vydali jsme se pěšky a asi po kilometru nás naložila milá paní a svezla nás k areálu. Cesta zpět už byla jednodušší o to, že stačilo se zeptat u pokladny. Koupili jsme si lístek až do Bagkoku v 16:30 (ve čtyři se zavírá) za 30 THB. Bez čtvrthodinky zase dvě hodiny jízdy. Skoro jsem měla až provinilý pocit, že jedeme tak levně. Z areálu nás odjíždělo víc, ale většina vystupovala už po hodině a další cestu už jsme měli autobus jen pro sebe.
Areál je rozlehlý. Pro návštěvu jsou k dispozici 3 budovy s různými expozicemi. Vstupné je buď 50 THB za jednotlivá muzea nebo 100 THB za všechny. Je to udělané jako Liberecká IQ Landie. Není to rozhodně turistické místo, spíš pro studenty se školou.