Mototuristika po Vietnamu

Vietnam nemůžu pojmout stejně jako Thajsko a to z toho důvodu, že se budeme pohybovat z vesničky do vesničky a cestou bude spousta zážitků. Snad se mi to povede nějak přehledně. Nadpisy budou text rozdělovat postupně jak se věci udály.
Cestu prozatím budeme "kopírovat" od jiného cestovatele. Fajn tipy cechvevietnamu.cz/biketrip-jizni-vietnam-mapa
Z Ho Či Minova města jsme vyrazili v sobotu 7.11. dopoledne. Ráno nám ještě museli dodat kovové konstrukce pro prodloužení sedačky, abychom si tam pohodlně umístili bagáž.
Máme už ale i mapu vlastní, kde je vyznačená trasa. Nejsou tam sice vyznačená místa vyhlídek, ale to si každé oko musí najít na místě samo. www.google.com/maps/d/edit?mid=zfMph3TLgC60.kdHXICd3cAi8
 
Co vše uveze jeden skůtr?
  • až 5 lidí (dva dospělí, tři děti)
  • řidič a 3 prasata (prasata už větší, žádná selátka)
  • čtyřmetrové trubky, profili a podobně
  • kompletní autogen (opravdu obě lahve)
  • televize
  • několik pytlů s ledem
  • deset barelů s vodou
 

Den 1.  114 Km

Přívoz v Ho Či Minově městě Další ukázka jak zaměstnat lidi. Nájezd je ve formě trychtýře kde stojí dva, tři pánové a prodávají lístek na přívoz. Lístek stojí 3 tis Dongů. Nemáte kam uhnout, ale o 20m dál stojí další pánové, kteří sbírají koupené lístky aby pustili dál. Chvilka čekání před branou než přívoz přijede a pak hrr všichni na loď. Už při odplouvání přistával další přívoz. Dlouhé čekání určitě nehrozí. Samotná plavba trvala cca 10 minut a je to fajn zážitek.

Kavárny s houpacími sítěmi. Na velké křížovatce doleva a pak doprava. Tam začíná oblast podniků, kde místo židlí, jsou 
pověšené houpací sítě. Ty největší jsou těsně za popsaným místem a sítě jsou natažené mezi stromy. My jsme zastavili až o několik kilometrů dál. Sice už to mělo rákosovou střechu, ale i tak to bylo fajn. Nechat odpočinout rozsezenou zadnici, brňavý nohy dát nahoru a vypít si přeslazený ledový kafe. Lepší fotku nemám, tak alespoň pro matnou představu...
Rybářské městečko v okr. Bà Rịa. Název vesnice je bohužel velká neznámá. Zhruba 500 metrů od hotelu je pláž. Částečně rekreační, částečně rybářská. Je tu hodně místních a turisty nevidí často. Mávají a dokonce proběhlo i focení. Na pláž navazuje malý trh, kde je možné si koupit čerstvé mořské plody a samozřejmě jsou tu i restaurace. Ne jako v čechách. Paní má uvařenou hromadu rýže, k tomu 6 možností (ryba, krevety, vepřové 

kostky,...). Při objednání ukážete prstem a za chvíli je na stole. Dnes to bylo hodně jídla za 2O Dongů a dobrý dost! Při procházce po pláži zrovna rybáři vytahli loďku na pláž (kulat loďka, kdo to kdy viděl!). Místní šli dětem ukázat, jak vypadá takový úlovek. Co bych nešla taky.

Ubytovaní v hotelu Nhà Nghỉ T.T. Původní cena 350 000 VND /pokoj cena je to turistická a jde s ní hýbat, bydlíme za 300 000 Dongů.
 
 
 
 
 

Den 2. 120 Km

Počasí přeje a většinu dne svítí sluníčko. To je fajn, ale chce to mít dlouhý rukáv, pokud nemáte super odolnou kůži. Přeci jen je to o něco ostřejší než v Čechách. Ještě to ladím šátkem, protože dekolt to u mě odnáší nejvíc. 
Dnešní trasa byla ve znamení jízdy po pláži (s uvíznutím), potkávaček se skotem na silnicích, kochání se bílými a rudými písečnými dunami, několik pláží, maják z dálky, spousta polí/plantáží s Dragon fruits, rýžová pole a místní nás pořád mají za raritu.
Nakoupili jsme v obchoďáku jídlo, pití a po měsíci ráno došla pasta a šampon (kdyby vás to zajímalo :-) )  Větší město přišlo vhod i když je moc nemusím kvůli provozu.
Můj skůtr nemá rád písek! Pozná se to podle hned několika indiciií. První setkání s hlubokým pískem se přihodilo po přejetí odbočky, kdy jsme odbočili na další a pak zpět. Na mapách se to jevilo jako cesta. Cesta to byla, ale spíš pěšinka vyšlapaná v trávě a zanesená pískem. Druhá část už byla hluboký písek a když už se skůtr zakousnul do zhruba pěticentimetrové vrstvy nechtělo se mu dál. Sílu na to, abych toho stokilovýho drobečka vyprostila nebyla. Ještě že v tom nejsem sama. Na posledních 100m chcípal každou chvíli. Podruhé zopakoval své nesympatie na pláži. Tu jsme krásně celou projeli (něco jako 2 km?). Pózy na fotky a při otáčení šplouchla vlna a "zabetonovala" skůtr do písku. Při každé další vlně byl skůtr hlouběji a hlouběji. Posila v nedohlednu, ale navrátivší se se smíchem po mém marném snažení o vyproštění. Hodně jsem se snažila, až mozoly jsem si pořídila. Zase chvilka protestů od skůtru, tentokrát už jsem to vážně přehnala... i slaná voda. 
 
Ubytování dnes v městečku PHÚ THỦY v hotelu za 200 000 VND/pokoj.
 

Den 3. 169 Km

Menší komplikace s držákem na bágl. Zase nedrží. Ráno to pán z hotelu opravil několika údery kla

adivem. Mnohem lepší, sice to stejně cestou chělo ještě poupravit kamenem, ale jakž takž drží.Neuvěřitelné střídání krajiny. Cesta po čtyřproudé, skoro nové silnici, kde uprostřed fialově kvetou okrasné keře. Celou silnici kopíruje chodník, který je široký jako další dva pruhy. Po pravé straně je vidět moře. Za chvíli silnice už jen dvouproudá a po levé straně písečné duny. Zlaté písečné duny. Zlaté duny vystřídali bílé duny, pak borovicový "les". Les uplně není to pravé slovo. Jehličnaté kleče, některé větší a některé menší. Výhled na hory a zase dnuny s pískem. Občas se zase objevila rýžová políčka. Projeli jsme po silnici, klikatící se na útesu i po ještě oficiálně neotevřené dálnici (po té sme jeli snad 40 km, auta nesmi, ale skůty jezdí normálně)

Bouračka! Dnes jsem taky bourala. Nikomu se nic nestalo i tak jsem vždy o něco příšla. První nehoda, co nebyla uplně bouračka, se mi přihodila za přispění písku. Na uzoučké pěšině, kousek za překonaným brodem, mi zadní kolo v hlubokém písku tak zadovádělo, že jsem skůtr neudržela a už jsem i s ním ležela na zemi. Někde tam zůstalo moje jediné zpětné zrcátko. Jsem na to přišla až později, když jsem se do něj chtěla mrknout a ejhle... nebylo kam. Druhá nehouda už regulerně patří do kategorie bouraček. Trochu jsem rozbourala občerstvovnu. Restauračka u silnice ve městě, tak že jdeme na jídlo. Zaparkovat jsme chtěli vedle, ale paní že ne, abychom zajeli k ní. Tak jsem jela... Byl tam vysoký obrubník, jak mi to ještě blbě poposkočilo, tak to se mnou cuklo a brzda a plyn zároveň není dobrá věc. Narazila jsem do hrnce s polívkou co se pořád doohřívá protože stojí na takovém šamotovém grilu. A už jsem zase i se skůtrem ležela na zemi a vývar (naštěstí ho tam už moc nebylo) se rozléval do silnice. Tohle sranda bourání mě přišlo na milion dongů, protože ten šamot se rozbil. Hlavně že se nikomu nic nestalo, že!
 
Dnešní ubytování po dlouhé cestě za 250 000 VND/pokoj.
 

Den 4. 178 Km

Začalo to slibne, ale trochu smolný den.
Zhruba po hodince nastal čas dopolední kávy. V jedné venkovské kavárně nás paní pohostila první překapávanou kávou ve Vietnamu.Nechybělo na dně samozřejmě všudypřítomné salko, vypadá to efektně jak se to překapává. K tomu termosku s ledem aby to mohlo být ledové kafe. Zelený čaj jako pozornost podniku. Příjemná zastávka za 20 tis VND s výhledem na políčka. 
Zastávka u svářeče! Cestou jsem občas nějakou díru a to způsobilo "vykvedlání" provizorně přidělávaného držáku na bágl. Potíž už od začátku byla v tom, že úchyt na konci sedadla mám kratší a víc v úhlu než pro jaký byl držák určený. Do dneška to jakž takž drželo. Naštěstí se to přihodilo ve městě, sehnali jsme pomoc. U prvního opraváře jsme nepochodili, ale vyposunkoval nás na křižovatce vpravo a 200 m je pán co sváří. Bylo to tak a po hodince ohýbání, tu zkrácení a tu zase prodloužení bylo hotovo. Ještě zastříknul stříbřenkou a držák jako nový! Kdyby tam neotravoval místní ožrala, žebrák a obejda, bylo by to bez chybičky. Za 200 tis VND opraveno. 
Dvakrát došel benzin! Další lapálie dne byla díky větší spotřebě mého skůtru. Jak jsem zmiňovala, neukazuje stav v nádrži. Nějak to na benzinku nevyšlo a došel. Dolili jsme litr pro který mi bylo zajeto (pumpa, kde se napumpuje do nádržky litr, dva nebo půl. V nádržce se to odměřuje a pak se to vypustí do nádrže nebo lahve. Taková nouzovka a je to i dražší). Bohužel jsme k pumpě nezvládli dojet. Žádná se dřív než za 35 km neobjevila a to a litr v kopcích nedám... Uvízla jsem tentokrát u stavby nového hotelového komplexu, nejspíš. Pán z vrátnice si z nádrže vycucl 2x400 ml a tím jsem za 50 tis. získala dost na dojezd k benzínce. Nevím co mi tam nalil, ale podle barvy benzín ne. Bylo to čiré :-)
Vodopád. Vodopád už je jen kousek od cílového města. Zhruba devět kilometrů. Cesta byla vtipná. Nejdřív po panelovce a jelikož bylo po dešti, tak cesta byla čím dál tím víc brouzdaliště s písečným dnem. Je dobré zjistit, že našim strojům nedělá problém průjezd klidně 20cm vody. Horší to měli holky turistky co se už odtamtud vracely, na kolech. Jet v písku je na kole blbý... natož jet v písku schovaném pod vodou. Po příjezdu nám pán řekl, že k vodopádu kilometr pěšky. že to máme tak akorát do tmy se vrátit a ať se tam dlouho nezdržujeme. 
Dojezd za tmy! To nejhorší jsme projeli ještě alespoň za šera. Mimochodem, hodně rychle se tu stmívá. Než se pak člověk dostane na hlavní silnici pochopí několik věcí. Kola jezdí bez osvětlení a v hloučkách. To znamená mimo jiné i v protisměru. Spousta skůtrů nemá v pořádku světla. Je tu větší tma než u nás. Alespoň mi to přišlo :-)
 
Ubytování. Příjezd do hotelu po tmě. Usmlouváno ze 300 na 200 tis. VND/pokoj/noc. Parkovalo se uvnitř, to pro ně znamenalo zablácení podlahy z blátem nasáklých bot.
 
 

Den 5. 191 Km

Deštivé ráno. Naštěstí přestalo a bylo z toho příjemné dopoledne pod mrakem. Sice jsme ke konci dnešní výpravy pláštěnky na pár kilometrů vytahli, ale spíš z preventivních důvodů, než že by nějak moc pršelo.
Dnešek byl asi dnem orání rýžových polí. Orání rýžového pole probíhá tak, že k motoru jsou přidělaná lopatková kola a oráči se na tom rádoby traktůrku vezou a jsou při tom do půli lýtek v blátě.
Jeli jsme po nejvýchodnějším poloostrově ve Vietnamu. K nejvýchodnějšímu místu jsme se nedostali, protože tam ta cesta nebyla. Možná jí zavál všudypřítomný písek, možná si jí googlemaps vymysleli. Alespoň proběhla koupačka, mít tak dlouhatánskou pláž jen sama pro sebe, super!
Na pozdní oběd jsme se stavili v jednom menším městečku. Trochu rozpaky s tím jak to vlastně budeme jíst, repsp. kdy. Na stolek nám přistál lihový minivařič a na něm hrnec. K tomu hromada zelenýho (salát a další co nepojmenuju, protože nevím). Z posunků prý začít jíst až to začne vřít... Počkali jsme, ale to nebylo vše... Až to začlo vřít, tak tam přeci přidat ty zelený věci... K tomu nudle zvlášť a odebíralo se do mističek. Byla to hodně hustá a bohatá polívka tak pro 4 lidi. Vývar byl asi ze skopového a pak tam bylo tofu, různá masa, houby... spousta. I s pitím nás tenhle luxus oběd vyšel na 160 tis. VND.
 
Ubytování v hotelu Laura ve městě Sông Cầu za 170 000 VND/pokoj. 
 
 

Den 6. 174 Km

Noční déšť z jedné strany krásně umyl motorky. Následně díky nočnímu dešti jsou motorky umyté i zespoda. Čím dál tím víc se totiž z našich strojů stávají obojživelné motorky. Projíždění louží už je samo sebou. A to nejsou louže ledajaké. Klidně dvacet metrů :-) a voda je teploučká...mno pošušňáníčko.
V jedno z větších městeček proběhl pokus o opravu motorky. Tentokrát ne té mojí. Problém je v tom, že sem tam vydá zvuj jako když rychle splácnete plastovou lahev nebo vystřelíte ze vzduchovky. Pan opravář dostal jasné instrukce "brmbrrrrrm puf puf", leč nepochopil a chtěl dofukovat kola. Není to nic s čím by se nedalo žít, tak to nechme plavat.
Průjezd prasovesnicí. Človek si zvykne na psy všude, drůbež pobíhající kolem silnice, na stáda koz a krav co mají přednost protože kdo by se s nimi chtěl srazit, ale prase na silnici? Začlo to jedním čuníkem, ale o kousek dál celá prasečí rodinka a další a další čuníci pochodující si to po vesnici. Některá čerstvě vyválená v blátě jiná jen tak polehávající v písku.
Naše popularita stoupá. Začínáme být celkem slušou atrakcí. Jeden by s tím spíš počítal na malinkých vesničkách, ale jsme jí všude. Cestou na nás pokřikují Helooo a mávají. Jsou to hlavně děti, rozhodně ne ale jen ty. Chtějí si plácnout, což při jízdě není uplně splnitelné, ale s příštím co nastaví na tleskačku si plácnu. Lidi na mě začali šahat. Zatím tři, vždycky ženský. Dvě mě hladili po paži když jsem kupovala pití a při oběde přišla starší paní dvakrát. Jednou pohladit zase ruku a podruhé po vlasech. Hodně zvláštní pocit. Sahání 
 
Ubytování v hotelu Sa Huynh Culture za 250 000 VND/pokoj
 

Den 7. 206 Km

Prasoskůtr. Ráno, chvilku po vyjetí z města jsme docela dlouho jeli za jedním skůtrystou co za sebou měl tři proutěné koše. Po chvíli koukám, že mu z toho něco trčí, něco jako ocásek? Málem mi vypadly oči z důlků, když jsme ho předjížděli (50 jel určitě) a vykoukly na mě prasečí zadky! Měl za sebou naložená tři prasata, neuvěřitelný způsob přepravy!
Chrám s věží. První návštěva v pořádném Vietnamském chrámu. Hodně podobný jako Thajské, ale přeci jiný. Součástí areálu je věž, do které se nedostanete, ale rozhodně je dominantou. V prostorách chrámu je spousta bonsají, které si tam žijí vlastním životem. Většina má kolem sebe v kamenném květináči vodu a žijí tam rybyčky.Zajímavé bylo podívat se na tvorbu místních, u nás by se asi řeklo památkářů. Kluci mezi 25 až 30 lety měli na zemi obrysy draků a špachtlí dodělávali detaily. Zajímavé
Hrobečkové pobřeží. Posledních cc 40 km jízdy probíhalo podél pobřeží po menší cestě olemované dunami, menšími borovicemi a hrobečky. Pokud jsme neprojížděli vesičkou, tak kolem cesty skoro pořád byly hrobky nebo alesopoň pomníčky s pískovými náspy. Ne sice v takové četnosti, jako na českých hřbitovech, ale stejně zvláštní.
 

Den 8.

K chrámu na kopci jsme se dostali pomocí zajímavého obchodního modelu. Jeli jsme smerem k městu a najednou koukám že vedle mě jede vietnamka a tentokrát to neskončilo u ahoj. Ptala se odkud jsme, kam jedeme, jak se jmenujeme... Vcelku dlouhý rozhovor. Jelikož jsem si nepamatovala název místa kam jsme jeli, jen jsem věděla že je to na kopci, tak toho ze mě moc nedostala. Pak si popojela dopředu a popovídala s Jirkou. O párset metrů dál už jsme odbočovali k chrámu (ani nevím jestli jsme měli v plánu tam jet, ale stálo to za to). Prý ať zaparkujeme u ní u obchodu, že nám motorky pohlídá. Nejdřív se nám do toho nechtělo, abychom je tam ještě našli až se vrátíme, ale pak přišlo pochopení. Nedělá to nezjištně. Až se vrátíme, tak se jen podíváme na její sortiment. Nakonec proč ne. Samotný chrám se rozkládá kolem skalnatého kopce, hory. Je tam množství motlitebních míst, jeskyně a krásný výhled.
Onabudha socha. Za městem je jako velký bílý symbol obrovská socha a kolem ní je, jak jinak, chrám. Tady si nikdo s místem starosti dělat nemusel. Objekt je rozlehlý a zaplavený množstvím zobrazením mnichů a budhů. Vše to spojují bonsaje, kterých je tu obrovské množství.
Tlačili jsme skůtry. To, že naše stroje mají potíž s jízdou do kopce jsme věděli. Jen jsme si říkali, kdy se to asi zlomí a ten kopec už nevyjedeme. Přeci jen toho mají mašiny už dost za sebou a automatická převodovka asi nebude nejlepší společník do kopců. Nicméně sklon víc než nějakých 15° už nedáváme. Sesedli jsme a za mírného přidávání plynu jsme si to štrádovali vedle motorek, které už o něco méně protestovali a šplhali vzhůru. Na nejbližší rovince dostali oddych a my přemýšleli, jestli to zkoušet dál. Míjeli nás stroje, které to dávali, tak nakonec že to ještě zkusíme. Stoupání bylo prudké, ale většínou už stačilo sijen pomoci odstrkáváním nohou a rozjížděním do kopců. To nešlo vždycky, zatáčky a úzká cesta.
Nakupující vietnamci jsou i tady stejní jako v čechách. Jestli už jste zažili v Peny, tak víte. Berou všechno po kartonech, pečlvě kontrolují účet a prodavačku a hlavně jim to neskutečně dlouho trvá. Resp. ti čeští už jsou fofrníci oproti čekačkám u pokladen tady. I když člověk nespěchá, tak proč strávit půl večera ve frontě!
 

Den 9.

Bouračka! Rozhodně událost dne, možná týdne. Projížděli jsme úsek nově budované silnice a v jednom místě, kde se ze štěrkového povrchu přejíždělo kusem bahnitojílové břečky na normální silnici najednou rána. Nějak se zaseklo kolo, kdo ví co se stalo, každopádně když jsem se ohlédla už jsem viděla jen poslední okamžiky pádu. Jako ve spomaleném filmu. Rychle zastavit, doběhnout zpátky. V momentě doběhnutí už tam zastavili kolemjedoucí kluci. Zašprajclou nohu pod skůtrem jsme vysvobodili. Nic zlomeného, žádné proudy krve a Jirka při vědomí. Helma je fajn věc. Kluci tedy jeli dál. Každopádně to chtělo odpočinek. Alespoň že tam byl kousek stínu. Sedření dlaně zachránil telefon, baterie oddělaná, ale jako chránič posloužila. Chránič neměl loket, koleno, holeň ani lýtko z boku. Taky podle toho vypadají. Bláto omýt vodou. Větší ošetření až si to trochu sedne a musíme najít vhodnější místo než kraj prašné silnice.Najednou se zjevil chlápek s hromadou pohledů. Vůbec nemám tušení kde se tam vzal. Kdy přijel nebo jestli přišel pěšky. Je ale jasné, že nejdřív netušil že se něco přihodilo. Asi se mu zdálo normální ležet v prachu u silnice. Ptal se odkud jsme, odkud jedeme a kam. Pak se vytasil s hromadami pohledů, aby ukázal kam se nesmíme zapomenout podívat. Měl sebou album, kde měl spoustu papírovek z různých zemí co dostal od jiných turistů (ruble,zlotý apod.) Asi po 10 minutách pochopil a začal ukazovat že ve městě je doktor. Zvláštní situace.
Popojeli jsme pak asi 5 km a na trávě poblíž lomu proběhlo znovuomytí, desinfikování a obvazování. Rameno pochroumané a bok naražený, každopádně dezinfekce nepříjemná, ale nutná bylo prý největší zlo okamžiku. 
Citadela. Po havárii i přez veškerá očekávání, jsme dorazili do cíle. Bylo možné se ubytovat i dřív, ale dojeli jsme. Marod leží a já se vydávám na památku. Ve městě je Citadela. V podstatě takový Terezín, ale opravený a se zatopeným vodním příkopem. Pěkné. Vstupné 150 tis VND a nefotit. To jsem sice uvnitř na expozici dodržela, ale venkovní prostory si fotili všichni, tak co bych byla jedíná poctivka. Před vstupem do Citadely mě odchytly dvě skupiny žáků angličtiny. Jestli mě můžou chvíli zdržet. Žáci hodně stydlivý, moc se mě na nic neptali (k maličké rozladěnosti profesorů), ale i tak to bylo vtipné. Byla to spíš výuka pro mě než pro ně. Proběhlo "spelování" mého jména a pak standard vyspovídávání mě. Stejně jsem pyšná na foto se svou třídou :-) Na památku mi darovali přívěšek na klíče.
 
Ubytování 180tis. VND/pokoj/noc
 

Den 10.

Dnešek byl dnem odpočinku a regenerace. Není divu po včerejším akčním dni.
Skůtr si ale zcela neodpočinul. Marod ležel a já jsem se vypravila na pláž s úmyslem koupačky. Na koupačku nedošlo, protože se mi moře nepozdávalo. Holt moře blízko ústí řeky není pro koupání nejvhodnější místo. Každopádně na relaxační dvouhodinovku v plážovém lehátku s ledovou kávou, knihou a nožkama v písku si stěžovat rozhodně nemůžu. Pohodička a klídek.
 
Ubytování 180 tis. VND/pokoj/noc
 

Den 11.

Děti všude ve kteroukoli hodinu! Systém přemisťování dětí je zatím nepochopený. V podstatě v jakoukoli denní i podvečerní dobu jsou na silnicích kde se kymácí na svých většinou příliš velkých kolech. Někdy jednotlivě, často ve dvou i třech dětech. Čím víc se na kole vyklají, tím vehementněji u toho stihnou i mávat a volat "Hallo" "How are you" "Whats your name". Zdá se to milé, ale těch dětí jsou obrovská množství. Pěšky se tu nechodí, ti chudáci kteří jsou odsouzeni k putování do školy/ze školy pěšky, tak stopují. Nás ne, ale normálně jim zastavují místní. Jsou mezi nimi i motokola. Jeden by řekl že by to mohl být námět pro zfilmování nějákého gangu. Zkuste si potkat 10, 15 i víc neosvětlených motokol v noci. Slyšet to absolutně není a najednou kolem vás projede duch a za ním další a další. Stejně jako ostatní účastníci silničního provozu si nehrají na to že jezdit v protisměru je něco nebezpečného. Světla mají, všichni, ale asi kvůli šetření proudu ho používá jedno kolo ze sta.
Sušený věci z moře na silnici. Úmyslně píšu věci, protože nemám tušení co to je. Možná malý rybičky, ale bez ploutviček, možná maličký krevety, co ale nevypadají jako krevety. Je toho každopádně hodně, je to cítit rybynou a suší se to ve velkém na asfaltce v dlouhých pruzích. Na některých úsecích silnic, které jsou teprve připravené k rozestavěným hotelovým resortům, toho bylo na zabrání čtyřproudé silnice. Móc je toho.
 
Ubytování 200 tis. VND/pokoj/noc
 

Den 12.

Hory s vrcholky v oblacích. Takový výhled doprovázel dnešní klikatění se v národním parku. Příjemná cesta v horách, víceméně i bez děr. Hlavně panely, no muselo to být zajímavé budování cesty. Na několika místech je cesta přehrazena závorou, ale pro skůtry nadzvihnuto tak akorát, že se dá projet bez zastavení. Doprava je tu minimální a je to opravdu jen o přírodě.
Nejede to! Jen málo dalších míst kudy jsme projížděli je méně vhodných na tohle prohlášení. Dvacet kilometrů v kopcovitém terénu do nejbližšího města není málo. Základní kontrola benzínu řekla, že tonení příčina problému, bohužel. Po několika kilometrech tlačení po rovince, do kopce a příležitostného sjezdu z kopce se podařilo sehnat pomoc u místních (jediný barák v okolí). Přijeli s pár kousky nářadí aby zjistili, že to neopraví. Měli dost kuráže na to, aby na laně odtáhli skůtr do města. Nejdřív se patřičně upravili a za 500 tis VND jsme se domluvili na odtahu. Já bych si netroufla být tažena, takže operace odtah proběhla v následujícím složení. Tažný skůtr na něm Nguen1 a já, tažený skůtr s Nguenem2 a pojizdný skůtr s Jirkou a oběma batohy. V servisu po rozebrání opláštění byl problém zjevný. Na cucky rozpadlý řetěz/řemen. Není divu, že to nejelo. Oprava za 450 tis VND.
Jeskyně za 3000 USD! Zmiňuju se jen kvůli jejímu označení a to že je to osmý div světa. Musí být jistě krásná, úžasná, nejlepší. Nic ale nemění fakt, že pro prohlídku s průvodcem a program bez kterého se nedá místo navštívit, si musíte sahnout hluboko do kapsy. Nicméně lidi jim tam asi jezdí, hodně turisticky vytížené městečko poblíž je důkazem.
 
Ubytování 250 VND
 

Den 13.

Dnešek v celku moc záživný nebyl. Štěňátko vypadající jako plyšák nebudu rozepisovat, Jediné co o dnešku napsat, že už by mohlo stačit trampot s motorkou. Tentokrát to je píchnuté kolo. Kupodivu to není žádná rána a okamžité zastavení že dál to nejede. Začala se mi klepat řídítka, ne nijak moc. Zastavila jsem spíš kotrolně, jestli mi definitivně neodešly tlumiče a když jsem "pokopala" přední kolo tak jsem si všimla že je polovyfouknuté. Naštěstí do vesnice tak 400 m a to se dalo dojet. Už pomalu, ale šlo to. Ve vesnici tři opraváři motorek. Dva zavření a až na třetí pokus to klaplo. Další výdaj na motorku, tentokrát 100 000 VND. Za čtvrt hodinky bylo opraveno a pokračovali jsme dál.
 
Ubytování 250 VND/pokoj/noc
 

Den 14.

Oráči.Už včera jsme projížděli kolem políček na kterých oráči orají jako za starých dobrých časů a to pomocí vodních

buvolů a pluhu. Je to zajímavá podívaná. Jednoho oráče jsme viděli i cestou na pole. Myslala bych si že bude pluh nějak přivázaný na zvířeti a že si ho ponese, ale nene. Pluh až na pole donese oráč, zvíře si jde pěkně na provázku.

Čajové plantáže. Vůbec mě nedocvaklo jak taková čajová plantáž vypadá a nespojila jsem si ten výjev. Jen jsem si říkala, proč mají tolik živého plotu na zahradách :-) Nízké keříky, sestříhané do dokonalých tvarů. Z dálky to vypadá trochu jako vinice, ale to evokují jen ty pravidelné tvary. Nejsou to nijak ohromné lány.

Vypalování strání. Jako by nebyla dost velkým varováním Indonézie a její ohně. I tady se nové prostory pro výsadbu získávají vypalováním. Nejvíc se tu pěstuje čaj a eukalipt (alespoň to tak vypadá)

Ubytování 250 tis. VND/pokoj/noc

 

Den 15.

Cestování cestou necestou, tak by zněl krátký popis dnešní cesty. Cesty děravé, kamenité, blátívé a taky po mostě co už jen tím jak vypadá vyžene hladinu adrenalinu o něco výš. Pontonový most s volně položenými dřevy. Jinak to nejde napsat, protože něco byla prkna něco kulatiny, což není uplně nejpříjemnější obzvlášť když je to tam jen tak položené. Abych nekřivdila, tak sem tam položený plechový plát aby se neřeklo. I místní asi vědí, že je to mimořádný adrenalinový zážitek, proto na druhé straně vybírají průjezdné 10 tis. VND/skůtr. Nejspíš poplatek jen pro cizince, asi toho chudáci moc nepovybírají, ale nespravedlivé to je.
Pasáčci dobytka. Přejezdem do jiného kraje se mění i zvyklosti. Doposud se vodní buvoli a víceméně i krávy pásly a přemišťovali sami (pokud nebili přivázaní), ale jiný kraj jiný mrav. Někdy má jedna kráva svého pasáčka, jindy má jeden pasáček na krku celé "stádo".
 
Ubytováni 200tis. VND/pokoj/noc
 

Den 16.

Jízda národním parkem byla zase zážitkem. Projíždí se mezi horami, kopci, skalami v nichž jsou umístěné malinké vesničky o pár domech. Hodně domů je postaveno na pilotech a prostor pod je využit pro ukládání dřeva nebo jako "stáj" pro dobytek. Každý dům trochu jinak. Asi je tu něco jako jarní čas, soudě podle kvočen s kuřátky rozesetých snad všude. Tím že je tu reliéf krajiny hodně kopcovitý, jsou tomu přizpůsobená políčka. Kaskádovitá políčka působí malebně.
Další oprava motorek dnes proběhla. Začalo to zase u mě, když jsem prorazila ve výmolu tentokrát zadní pneu. První opravář nafoukl kolo a drželo. Za 10 000 VND jsme jeli dál, ale nedůvěřivě. Zhruba o 10 Km dál mě dojel pán a něco gestikuloval. Když jsem zastavila, tak z něj vylezlo že je mechanik a to kolo není v pořádku. Nevím jak to mohl vidět, ale jelikož se nám to taky nezdálo, zajeli jsme s ním do jeho dílny. Prohlédl stroje a vysvětlil, že je třeba nový plášť (nutno mu dát zapravdu, proražený byl uplně zjevně), ale taky nové zadní brzdy a vyměnit olej. Tyhle zásahy na obou motorkách a bude hotovo za 2 hodiny, prodlouženo potom na 3. Ubytovali jsme se tedy o 60 km dříve než byl plán a po opravě je to opravdu znát. Motory šlapou lépe a třeba bude nižší i spotřeba. Hlavně už nic dalšího snad nepřijde. Začíná mě to nebavit. Do teď to mohla být sranda se s nimi domlouvat rukama nohama, ale všeho s mírou.
 

Den 17.

Nejhorší počasí co jsme zatím na cestě zažili. Po dlouhé době jsem zažila pocit, že bylo krásně hnusné počasí a první hodina jízdy byla kocháním. Potom začalo pršet a jízda v pláštěnce je na prd. Znovu jsem se ujistila, že koupit přilbu s předním štítem byla správná volba.
Kousek jsme sjeli z cesty a při hledání zkratky zpět proběhlo vyválení se jedné z motorek a jezdce v blátě. Nikomu se nic nestalo, ale červené, jílové bláto drží kvalitně.
 
Guest House 170 000 VND/pokoj/noc

Den 18.

Blížíme se k Sapě a okolí se proměnilo. Doposud vše co jsme viděli bylo krásné, ale tohle je až dechberoucí. Neuvěřitelné scenérie! Ráno, při koupi snídaně, se slečna ptala kam jedeme. Když slyšela Sapu, usmála se a začla se rozplývat že je to krásné místo. Vyjeli jsme za vesnici a dost dobře jsme nechápali, vždyť ona žije na krásném místě! O několik desítek km dál jsem pochopila co tím myslela. Vystoupali jsme až na 1558 m.n.m., ochladilo se, lidi chodí jinak oblečení, palmy vymyzeli a nahradili je boovicové a smíšené lesy. Voda ve vodopádech padá ze skal prakticky hned u silnice, políčka jsou všude ve svahu a neskutečně vysoko. Ještě jsme do vychvalované Sapy nedojeli, ale už dnešek byl nádherný!
Zase motorky! Potíží se ne a ne zbyvit. Můj stroj nějak divně sedí na silnici, Jirkovi se nevrací páčka zadní brzdy. S tímhle jsme jeli do servisu. Tedy to byl zážitek. Pán místo toho aby nám vysvětlil, že to neumí opravit, tak tam kolem toho jen popocházel a vyhýbal se nám. Ve výšledku po půl hodině mávnul ať se klidíme a ukázal přez silnici. Tam měl pán opraveno za 15 minut a s písní na rtech :-D komedie zase!
 
Ubytování Hotel 250 tis VND / pokoj / noc
 

Den 19.

Cesta víc prašná než obvykle. Možná to bylo větším množstvím nákladních automobilů možná cestou samou. Vystoupala jsem poprvé v životě do 2000 metrů nad mořem. Zdaleka to ale nebyl nejvyšší bod v okolí. Mnohem vyšší hory všude kolem. Myslím, že jsem pochopila co tolik lidí láká k vysokohorské turistice. Ne že bych se chtěla hned teď okamžitě k nim přidat. Na skůtru mi to tak nějak i stačilo. Každopádně už jen pozorovat ty neskutečně vysoké vrcholy, které chvíli vidět jsou, chvíli zmizí v oblacích. Člověk je maličký, když pozoruje ty obrovské masy skály a hlíny jak se tyčí do výšek.
Skůtry supěli, ale jeli jsme pěkně. V nejhorších chvílích jen 15 km/h, ale v průměru jsme si to šinuli tou třicítkou.
SAPA. Sapa je horské městečko. Co do rozlohy není nijak velké, ale turisticky velmi oblíbené. Je tu tak 50 na 50 koncentrace Vietnamců a cizinců. Možná přeháním, ale opravdu hodně. Lákají je sem vysokohorské tůry a pohledy na políčka. Upřímně jsme třeba včera viděli mnohem pěknější místa než dnes. Je tu hodně místních prodejců, kteří se snaží prodat tu dečku, tu peněženku a nebo další ze sortimentu vyšívaných součástí krojů. Jsou to bezesporu pěkné věci, ale předražené jako hrom. Vůbec je to tu o poznání dražší. Za Bán My (jen obyčejné bagety, bez náplně) tu chtějí 15 000 VND. To je pětkrát víc než obvykle nebo o 5 tis. víc než za plněnou masem a zeleninou.
 
Ubytování - Hotel 250 tis. VND/pokoj/noc

Den 20.

Zima jako blázen byla ranním překvapením. Už včera bylo chladno, ale že se probudíme do 6°C s deštěm a vyjíždět budeme při 8°C, to je už moc. Sice už nepršelo, ale mraky byly tak nízko, že celá Sapa do nich byla doslova ponořená. Viditelnost jen velmi malá a vlhkost 93%, hlásil google.To pocitově teplotu ještě o něco víc snížilo. Rychle pryč! Po 20 km v serpentýnách už jsem si říkala, že se snad nikdy neoteplí, ale mlha začla ustupovat a v našem dnešním cíli už bylo krásných 16°. Nejeli jsme daleko. Ubytovali jsme se už kolem poledne uplně zmrzlí.
Naproti hotelu je příjemn kavárna na břehu řeky, skoro jako v Evropě.
Do Číny je to co by kamenem dohodil. V podstatě jen přes řeku je hranice. Řeka je hranice.
Každý musí mít práci. Nevím čím to, ale je tu víc než kde jinde vidět nutnost aby každý měl práci. Jen při vstupu do obchodu a v obchodě samotném je to do očí bijící. Chlapík co má nastarosti před obchodem hlídat motorky. Ještě se dělal důležitým, aby se jedna přeparkovala k té druhé, přitom vůbec nevadila. Ve dvoupatrovém obchodě (taková větší smoška) jsme nakupovali my a ještě asi dva vietnamci. Pak tu 4 doplňovali zboží, vedoucí prodejny si krátil čas vybíráním nových mokasín, 4 pokladny obsazené prodavačkami, dvě zaměstnankyně tam jen tak stály a nesmím zapomenout na slečnu, která před vstupem do obchodu uloží do skříňky kabelku a pod pult batoh, protože do obchodu se s takovými věcmi nesmí vcházet. Si spočítejte sami jaká tam byla převaha personálu.
 
Ubytování - Hotel 200 tis. VND/pokoj/noc
 
 

Den 21.

Hranice Číny. Včera jsme už v podstatě u hraničního přechodu stáli, ale nevěděli jsme o tom. Dnes ráno jsme si to tedy vynahradili a těch cca 400 m od hotelu jsme se tam zajeli podívat. Nevím jestli je to tou blízkostí k hranicím s Čínou nebo co se v Lao Cai stalo, ale googlemaps vůbec nedávají smysl. Ulice vedou přes řeku.Řeka je na mapě na místech kde prostě není. V tomhe městě se podle mapy zkrátka jezdit nedá.
Přemístění do dalšího města bylo dnes krátké. Cestou při koupi snídaně, jsem si chovala místní batole. Moc turistů tu asi nejezdí. Městečko s příjemnou atmosférou. Vážně je tu milo a vlídno.
 
Ubytování - Hotel 180 tis. VND/pokoj/noc
 

Den 22.

Přibližování do Hanoie pokračuje. Sice pořád žádné velké teplo, ale už nemrzneme.
Po osobní zkušenosti s nákladem dvou batohů na skůtru se nepřestávám divit jak a s čím si místní troufají jet. Netroufla bych si být řidičem skůtru s naloženým pytlem čehosi (vypadal těžce a plně) a na pytli mít usazeného kamaráda, který se přidržuje za ramena řidiče, protože níž už nedosahne. Nechápu, nechápu, nechápu!
Sahání je v módě! Jsem ráda, že už nesahají na mě. V severním Vietnamu přijde místním zajímavější Jirka a tak si s chutí sáhnou. Dnes, při kraťoučkém čekání za kolonou skůtrů předjíždějících po jednom tatru co zatarasila při nakládání silnici, přispěchal pán. Byl z něj uvytržení a začal osahávat a rukama poměřovat stenho. Hodně vtipná scénka. Než jsme zvládli odjet, tak jsem ještě viděla dědulovi rozzářené oči a jak ještě gestikuloval na řidiče náklaďáku co právě zažil. Kolemdoucí na ulici si alespoň po raměni poplácají. Jsou vtipní ti místní.
Po ubytování v hotelu jsme brzy zjistili, že nejde proud. Mysleli jsme, že je problém na pokoji. Když paní z recepce přišla, tak jsme z jejího vyprávění ve Vietnamštině pochopili, že nejde nejspíš teď, ale spustí se. Otázka byla, jestli hotel má problém, nebo město? Ve městě nešly semafory, tak asi plošně? Později večer, po tom co půlhodinku proud šel a pak zase vypadl, jsme při hledání večeře procházeli temnou ulicí. Páni na plošině čile něco kutili v kabeláži. Nezbylo než držet palce. Bylo jich tam na to dost. Dva na plošině a dalších šest dole. První zkušenost s el. výpadkem a docela se divím že až teď při způsobu vedení el. v Asii.
 
Ubytování - Hotel 250 tis. VND/pokoj/noc